ما در دوره جامع آموزش سئو به شما آموزش می دهیم که وب سایت خود را برای گوگل و موتورهای جستجو بهینه کنید و تمامی نکاتی که برای رشد وب سایت در گوگل نیاز دارید را یاد می گیرید.
در این دوره از الفبای سئو و اصطلاحات آن شروع میکنیم و به سه موضوع اصلی در سئو می پردازیم: سئوی تکنیکال،سئوی داخلی و سئوی خارجی . همچنین با تکنیک های سئوی کلاه خاکستری و سئوی کلاه سیاه نیز آشنا خواهید شد.
اگر نیاز به ساخت بک لینک دارید و نمی دانید که در کجا بک لینک با کیفیت بسازید می توانید از آموزش ساخت بک لینک استفاده کنید و بک لینک های با کیفیت برای وب سایت خود بسازید.
در این بخش، آموزش سئو به صورت بخش به بخش در قسمت های مختلف برای شما عزیزان قرار داده شده و هر هفته قسمت های جدیدی به آموزش جامع و رایگان سئو اضافه می شود. شما با مشاهده این آموزش ها می توانید وب سایت خود را در گوگل و موتورهای جستجو رشد دهید و سئو را به صورت حرفه ای آموزش ببینید.
اگر شما صاحب یک وب سایت هستید و یا صاحب کسب و کار هستید و در فکر راه اندازی وب سایت هستید و می خواهید برای خدمات یا محصولات خود مشتری جذب کنید گوگل بهترین مکان برای شماست.
برای اینکه بتوانید در گوگل رشد کنید و این موتور جستجو وب سایت شما را به دیگران نشان دهد باید با دانش و تخصص سئو آشنا باشید.
اگر بخواهیم سئو را به زبان ساده تعریف کنیم باید این گونه بیان کنیم که جذب مشتری از راه موتورهای جستحو یا همان گوگل را سئو می گویند.
البته سئو فقط برای گوگل نیست در دنیای اینترنت موتورهای جستجوی دیگری مانند گوگل وجود دارند که مردم از آنها هم استفاده می کنند اما چون در ایران بیشتر مردم از گوگل برای پیدا کردن محصول، خدمت یا آموزش های خود از آن استفاده می کنند ما نیز به گوگل بسنده می کنیم.
در این مطلب ما به آموزش سئو میپردازیم و هر انچه که نیاز است شما درباره سئو بدانید گفته خواهد شد.
سئو یا SEO مخفف شده کلمات Search Engine Optimization است و معانی مختلفی دارد:
بهینه سازی سایت
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
بهینه سازی سایت برای گوگل
انجام قوانین موتورهای جستجو
انجام قوانین گوگل
این ها معانی است که برای سئو به کار می رود.
معروف ترین موتور جستجو در جهان گوگل است و موتور های جستجوی دیگری هم هستند مانند: بیگ (Bing) شرکت مایکروسافت- ASK – داک داک گو (DuckDuckGo) – بایدو و …
وظیفه موتور های جستجو این است که با کلمه ای خاص ما را به وب سایت های مرتبط هدایت کنند.
سئو در اصل انجام عملیات های بهینه سازی وب سایت و بهتر کردن تجربه کاربر برای رشد کردن و کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو است.
نکته ای که شاید کمتر کسی به آن اشاره کند و یا بداند این است که در کل دنیا SEO به صورتی که ما آن را بیان می کنم گفته نمی شود SEO هملن طور که اشاره کردیم کوتاه شده سه کلمه Search Engine Optimization است و ابتدای هر کلمه را باید به صورت جدا بیان کنیم و به این صورت تلفظ می شود : اس ای او SEO ولی ما در ایران این سه حرف را بهم می چسبانیم و سئو می خوانیم.
پس اگر پروژه سئو خارج از ایران دریافت کردید، در مذاکره و گفتگو با مشتری از کلمه سئو به صورتی که در ایران بیان می شود استفاده نکنید و بگویید اس ای او تا حرفه ای تر جلوه کند.
بدون شک با نام گوگل غریبه نیستید. ، این موتور جستجو که به عنوان پر بازدید ترین سایت دنیا همواره از آن یاد می شود ماهانه بیش از ۱.۶ میلیارد کاربر به سمت خود جذب می کند. از طرفی دیگر شاید جالب باشد که بدانید بیش از ۷۰ درصد ورودی سایت ها از طریق موتورهای جستجو مربوط به گوگل است.
بعد از گوگل وب سایت بینگ در رتبه دوم قرار دارد که سهم آن به طور میانگین تنها ۷ درصد است. بنابراین باید طراحی سایت و استراتژی تولید محتوای شما در راستای خواسته های گوگل باشد!
بدون شک این موتور جستجو قدرتمندترین بوده و به همین علت بیشتر اصول و مبانی سه و در جهت موفقیت یک وب سایت در نتیجه جستجوی گوگل قرار دارد پس باید بدانید که برای به موفقیت رساندن کسب و کار اینترنتی خود نیاز دارید که به صفحه اول جستجوی گوگل و بعد از آن لینک های بالاتر برسید.
هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) جستجو میکنید پاسخ آن از طریق صفحه نتایج (SERP) نمایش داده میشود. در هر لحظه برای مرتب کردن این نتایج مجموعه الگوریتم های پیچیدهای اجرا میشوند که شامل عوامل رتبه بندی است و موتورهای جستجو با توجه به آن تصمیم میگیرند سایت شما در چه رتبهای قرار گیرد.بنابراین سایت بهینه سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبههای بالا را نسبت به سایتهای غیر بهینه سازی شده دارا است.
گوگل به عنوان محبوبترین موتور جستجو بیش از ۲۰۰ سیگنال را برای تعیین رتبه بندی در نظر میگیرد و اگر بخواهیم این سیگنالها را دسته بندی کنیم به دو بخش کلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارج از سایت (Off-Page SEO) تقسیم می شوند.
در بازار رقابتی امروز ارزش سئو و بیشتر از همه چیز است. میلیونها کاربر در هر روز به دنبال پاسخ سوالات خود و یا به دنبال حل مشکلات خود هستند و این کار را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل انجام میدهند. اگر شما یک وب سایت وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی دارید آموزش سئو می تواند به کسب و کار شما کمک کنند و شما را به اهداف تان برساند.
اهمیت آموزش سئو نیز در همین است اگر می خواهید که در نتیجه ی یک کلمه یکی از لینک های اول باشید باید به اصول و قواعد سئو احترام بزارید.
پس اگر به دنبال برندسازی کاهش هزینه های بازاریابی و یا پیدا کردن مشتری های هدفمند خود هستید به هر شکلی که شده آموزش سئو را جدی بگیرید.
فرض کنید به دنبال خرید گوشی هستید در گوشی یا کامپیوتر خود گوگل را باز کرده و سرچ می کنید “خرید گوشی سامسونگ” گوگل به شما لیستی از وب سایت هایی که گوشی سامسونگ می فروشند را نشان می دهد.
وب سایت هایی که لیست شده اند از بالا به پایین هر کدام دارای رتبه هایی هستند و به صورت تصادفی به شما نشان داده نشده اند. هر کدام از این وب سایت ها برای رسیدن به جایگاه ها تلاش کرده اند و بنا به بهینه سازی که روی وب سایت خود انجام داده اند گوگل آنها را رتبه بندی کرده.
پس برای رسیدن به جایگاه های صفحه ی اول گوگل باید بسیار تلاش کنید
تعریف غیرفنی و ساده دیگری که می شود درباره سئو به کار برد این است که قرار گرفتن در اولین نتایج غیر تبلیغاتی گوگل.
از سال 1398 و با شروع شدن بیماری همه گیر کرونا بیشتر کسب و کار های فیزیکی به سمت اینترنتی شدن رفتند. بعضی ها پیج اینستاگرام ساختند و در اینستاگرام فعالیت می کنند و بعضی های هم سایت راه اندازی کردند و این سایت ها برای دیده شدن در گوگل نیاز دارند که سئو شوند و مشتری برای خدمات و محصولات خود پیدا کنند.
پس لازم که برای دیدن شدن در گوگل یا آموزش سئو ببینید یا سایت خود را به یک سئو کار بدهید تا برای شما سئو کند.
طی این چند سال اخیر درخواست های زیادی برای برای سئو شدن سایت بوجود آمد و سئوکار ها تعرفه هایی را برای سئو کردن سایت ها بیان می کنند: سئو ساعتی، سئوی کلمه ای – سئوی پروژه ای – سئوی ماهیانه و موراد دیگر.
اما میانگین سئو برای هر کلمه بسته به سخت بودن یا راحت بودن بین 1 تا 10 میلیون تومان است و ماهیانه با کلمات نامحدود بسته به سخت بودن یا راحت بدون حوزه کاری ماهیانه بین 7 میلیون تا 25 میلیون تومان است.
قبل از اینکه وراد مباحث سئو شویم اول باید بدانیم که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.
همانطورکه در بالا اشاره شد موتورهای جستجوی مختلفی در دنیا وجود دارد مانند گوگل و بینگ و … و ایجا فرقی بین موتورهای جستجو وجود ندارد.
موتورهای جستجو دارای بخش های مختلفی هستند:
این اصطلاح در مقالات مختلف یا وب سایت ها یا کارشناسان مختلف سئو به عنوان ربات بات یا اسپایدر شناخته می شود کار خزنده این است که با دادن لینک به آن همه اطلاعات صفحه استخراج میکند این روبات ها لینک هایی که در صفحات است را دنبال می کنند و می توانند به همه جای سایت سر بزنند و همه اطلاعات را استخراج کنند به همین دلیل به آن ها خزنده می گویند.
یک خزنده چگونه کار می کند؟
ربات های گوگل وقتی وارد صفحه اصلی می شود از بالای صفحه آنالیز خود را آغاز میکند و هرجا لینکی ببیند وارد آن صفحه می شود و آن را آنالیز می کند
پس با این تعریف می توان به این نتیجه رسید که اگر یک صفحه در وب سایت ما وجود دارد و هیچ لینکی از آن در صفحات سایت به آن داده نشده گوگل نمی تواند آن را ببیند
تمامی اطلاعاتی که توسط ربات ها از وب سایت جمع آوری شده در یک دیتابیسی ذخیره سازی می شود حالا سوالی که در اینجا مطرح است این است که چه مواردی در دیتابیس ذخیره می شود؟
وقتی یک ربات صفحه ای را آنالیز می کند معمولاً متن عکس ویدئو لینک و موارد دیگر را در این دیتابیس ذخیره سازی میکند
اطلاعاتی که گوگل از وبسایت ما جمعآوری میکند معمولاً موارد پیچیده تری هستند. به طور مثال شما در یک صفحه ای یا یک مقاله، فوتبال را با ط : فوطبال نوشته اید، گوگل به دیتابیس خود مراجعه کرده و می بیند که به طور مثال ۱۵۸۲ مقاله درباره فوتبال نوشته شده و ۹۷ درصد، فوتبال را با ت نوشته اند پس متوجه میشود که نوشته ما از لحاظ نگارشی مشکل دارد.
گوگل وب سایت های زیادی را در دیتابیس خود ذخیره سازی کرده و معمولاً میزان سنجش خود را تعداد وبسایت های مختلف قرار می دهد به طور مثال شما در نوشته ها و مقاله های خود از نیم فاصله استفاده کنید و ۹۰ درصد وبسایتها این نیم فاصله را استفاده نکنند گوگل نوشته شما را اشتباه می داند.
پس ما وقتی بدانیم که گوگل و ربات های آن چگونه کار میکنند و نگرش گوگل و نگاه گوگل به وبسایت چگونه است می توانیم وب سایت خود را برای موتورهای جستجو یا گوگل بهینه کنیم.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید افرادی که کلمه بازاریابی را به صورت چسبیده و جدا از هم سرچ می کنند یک سال هستند پس در اینجا بهتر است اگر یک مقاله ای درباره بازاریابی مینویسیم یک ساعت به مقاله خود اضافه میکنیم و از کلمه بازاریابی به صورت جدا و با فاصله نیز استفاده کنیم تا افرادی که به صورت جدا بازاریابی را سرچ می کنند
آخرین بخش از یک موتور جستجو که فنی ترین بخش آن است الگوریتم نامیده می شود.
الگوریتم های گوگل کدهایی هستند که تصمیم می گیرند که کدام سایت ها در کدام کلید واژه ها در گوگل و موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد.
سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا می توان از عوامل دقیق گوگل در الگوریتم مطلع شد.
بعضی از متخصصان سئو به طور منظم یافته ها و دستاوردهای خود را از عملکرد گوگل در اینترنت منتشر می کنند و شما می توانید درباره عوامل گوگل اطلاعات کسب کنید.
در اینجا ما 10 عامل موثر در نتایج برتر گوگل برای شما آورده ایم:
✅مستقیم از وب سایت
✅تعامل کاربر (زمان ماندن در سایت میانگین تعداد صفحات مشاهده شده و نرخ پرش)
✅تعداد و کیفیت بک لینک ها
✅استفاده از پروتکل امنیتی
✅سرعت بارگذاری صفحه
✅ارتباط محتوای کلی و استفاده از کلمه های کلیدی
✅برندسازی
✅بخش های اصلی سایت
✅تعداد تصاویر
✅استفاده از تصاویر مرتبط با محتوا
اگر شما عوامل بیشتر از این فهرست داشته باشند احتمالا از شما خواهند بود اما نگران نباشیدما در ادامه عوامل بسیار بیشتری را بررسی قرار داد
عوامل رتبه بندی که در بالا اشاره کردیم از نظرسنجی های وب سایت های زیر به دست آمده بیشتر داشته باشید می توانید با مراجعه به لینک زیر را مطالعه کنید.
https://blog.searchmetrics.com
هر از چندگاهی گوگل یک بروزرسانی بزرگ برای الگوریتم های خود منتشر می کند که می تواند تاثیر بسیار زیادی روی وب سایت ها ایجاد کند برای بهتر کردن سئو و اطمینان از اینکه سایت شما در فهرست سیاه گوگل قرار می گیرد مهم است که وقتی به روز رسانی گوگل انجام میشود از آن مطلع شوید.
خوشبختانه وب سایت های تخصصی آموزش سئو هر بار که بروز رسانی انجام میدهد بررسی های تخصصی روی این بروزرسانی ها انجام می گیرد و تست های مختلفی را برای پی بردن به نحوه عملکرد به روز رسانی های الگوریتم ها انجام می دهند.
3 تکنیک کلی برای سئو و آموزش سئو وجود دارد که شامل سئو کلاه سیاه – سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری می باشد.
برای پیاده سازی هر یک از مفاهیم و حتی تکنیک های سئو روش های مختلفی وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که برخی از این راه ها می تواند به ضرر سایت شما تمام شود پس حتما تا آخر مطلب آموزش سئو را مطالعه کنید.
در اینجاست که مفهوم سئوی کلاه سیاه ، سئوی کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری مطرح میشود تا با دانستن آنها بتوانید روش های بهتری را برای پیاده سازی سئوی سایت تان انتخاب کنید. شما با دانستن این سئو مفهوم مهم سئو دانش آموزش سئو را تکمیل خواهید کرد.
تقسیم بندی تکنیک های سئو (SEO) به صورت زیر است.
⚪سئوی کلاه سفید
⚫سئوی کلاه سیاه
🔘سئوی کلاه خاکستری
به نوعی می توان گفت که موتورهای جستجو قواعد و قوانینی را برای SEO نوشته اند و اگر برای سئو سایت خود به طور کامل در چهارچوب این قواعد تعریف شده قدم بردارید بدین معنی است که از روش سئو کلاه سفید استفاده کرده اید.
باید توجه داشته باشیم که سئو کلاه سفید فرایندی زمان بر است و شاید نتواند نتیجه دلخواه ما را در سریعترین زمان ممکن حاصل کند اما در دراز مدت بسیار تاثیر گذار است. در واقع این بهترین تکنیک سئو است.
اما با این روش زمان می برد تا شما به رتبه خوبی برسید البته بعد از رسیدن به رتبه های بالا احتمال افت رتبه سایت شما بسیار کم خواهد بود. سئو کلاه سفید ارزش واقعی سئو را نشان می دهد زیرا بسیار نزدیک به رفتار کاربر است.
سئو کلاه سیاه تکنیکی است که در مقابل سئو کلاه سفید قرار دارد در این مدل به قوانین وضع شده توسط موتورهای جستجو هیچ توجهی نمی شود و سئو کار یا وبمستر سعی می کند با فریب موتورهای جستجو و دور زدن قواعد تعیین شده در سریعترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسد
استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در متن (تراکم بیش از حد بالا) استفاده از تگ های غیر مرتبط با محتوا ، استفاده از مطالب کپی و امثال آن از جمله تکنیک های رایج در سئو کلاه سیاه محسوب می شود.
باید توجه داشته باشید که هر چند سئوی کلاه سیاه کار را برای شما ساده تر می کند و در زمان کمتری شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند اما دوام این موفقیت معمولاً طول نمیکشد و بسیاری از جریمه های موتورهای جستجو هم قابل جبران نیست پس به شما پیشنهاد نمی کنم در آموزش سئو به دنبال آموش روش سئو کلاه سیاه بروید.
شاید بتوان سئو کلاه خاکستری را به روشی بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه در نظر گرفت. استفاده از روش سئو کلاه خاکستری معمولاً به تکنیک هایی منتهی می شود که اجرای آن در چارچوب قوانین موتورهای جستجوی گوگل نیست معمولاً کسانی که از این روش استفاده می کنند سعی در فریب کاربران خود دارند. برای مثال فرد با قرار دادن محتوای دانلود رایگان یک نرمافزار از موتورهای جستجو ورودی می گیرد و اگر شما به آن سایت وارد شوید هیچ لینک دانلودی را مشاهده نمی کنید.
باید توجه داشته باشید که بسیاری از تکنیک های موجود در سئو کلاه خاکستری جریمه های سنگین ای به دنبال دارد پس اگر می خواهید از این روش بهره ببرید حتماً باید تمام موانع موجود در آموزش سئو را مسلط شوید یا استراتژی کار خود را با یک مشاور سئو متخصص در میان بگذارید.
من توصیه می کنم به دنبال روش های سئو کلاه سفید برای بهینه سازی عملکرد و رتبه بندی وب سایت خود باشید. درست است که این تکنیک یک راه طولانی است اما مطمئن باشید شما مزد طی کردن این راه طولانی را خواهید گرفت.
اما در کنار انجام تکنیک سئوی کلاه سفید شما می توانید از برخی تکنیک های سئوی کلاه خاکستری برای رسیدن به نتایج دلخواه استفاده کنید که در ادامه آموزش سئو در این قسمت و قسمت ویدئویی آموزشی سئو به شما خواهیم گفت.
عملیات سئو به طور کلی به 3 مرحله تقسیم می شود. برای رتبه بندی سایت و افزایش ترافیک سایت ابتدا باید از داخل سایت شروع کنید و سپس به کارهایی را نیز در بیرون از سایت خود انجام دهید.
این 3 مرحله به یکدیگر وابسته هستند و باید به ترتیب انجام شوند:
✅سئوی فنی یا سئو تکنیکال (Technical SEO)
✅سئو داخلی یا آن پیج سئو (OnPage SEO)
✅سئو خارجی یا آف پیج سئو (OffPage SEO)
این سه مرحله جزء اساسی ترین مراحل آموزش سئو می باشد و بهتر است که این مراحل به ترتیب انجام شوند. در ادامه آموزش سئو به معرفی کامل این سه مرحله خواهیم پرداخت.
برای آماده سازی وب سایت ابتدا باید از نظر فنی سایت خود را برای گوگل آماده کنیم سپس به سراغ سئو داخلی رفته و بعد از آن نیز به سراغ سئو خارجی سایت خواهیم رفت.
سئو تکنیکال در اصل زیر مجموعه داخلی است اما به دلیل گستردگی مراحل سئو تکنیکال باعث شده که سئو تکنیکال خود به یک بخش مجزا تبدیل شود.
سئو فنی یکی از موارد بسیار مهم در آموزش سئو است که بیشتر به مسائل فنی سایت شما می پردازد و شما باید یک سری اصول اولیه در هنگام ایجاد سایت رعایت کنید تا ربات های گوگل سایت شما را بررسی کنند و سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود. سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس ابزارهایی هستند که گوگل برای کمک به سئو فنی معرفی کرده است.
سئو تکنیکال و سئو فنی یکی از موارد بسیار مهمی است که قبل از اجرا و پیاده سازی هر طرح و نقشه ای مانند استراتژی محتوا و استراتژی لینک های خارجی باید در سایت انجام شود؛ به بیان سادهتر اولین مرحله در سئو سایت سئو تکنیکال است.
اولین گام همانطور که اشاره شد برای بهینه سازی سایت سئو تکنیکال است. اگر سئو فنی سایت شما شرایط مطلوبی نداشته باشد بهتر است همین ابتدای کار بدانید که نمیتوانید جایگاهی در موتورهای جستجو یا گوگل کسب کنید.
در این بخش از آموزش سئو میخواهیم درباره سئو فنی یا سئو تکنیکال به طور مفصل صحبت کنیم.
زمانی که محتوای ارزشمندی برای سایت خودتان آماده می کنید باید مطمئن شوید که نه فقط برای کاربران بلکه برای موتورهای جستجو نیز قابل درک است طبق تعریف سایت MOZ سئو تکنیکال یا سئو فنی مجموعه از کارهایی است که سبب می شود سایت شما سریع تر و راحت تر توسط ربات ها یا خزنده های موتور جستجو خزش یا ایندکس شوند.
کارهایی که برای صعود فنی میتوان انجام داد مانند بهینه سازی کد ها، ساخت نقشه سایت، سرعت وب سایت و غیره از جمله مواردی هستند که باید برای هر سایت بررسی شود. همانطور که در بالا اشاره شد سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی است و بهبود آن اولویت دارد. وب سایت MOZ یک ابزار بسیار قدرتمند برای تحلیل و امتیازدهی برای وب سایت ها می باشد و شما میتوانید با این ابزار تا حد زیادی وب سایت خود را بهبود ببخشید.
موتورهای جستجو روز به روز قوی تر می شوند اما هنوز نمی توانند مانند یک انسان مفاهیم را درک کنند؛ اگر به هر دلیلی درک اینکه محتوای شما در مورد چه موضوعی است و یا اینکه نیاز کاربران را برطرف می کند یا نه برایشان سخت می شود پس محتوایتان را نادیده می گیرند حتی اگر در زمینه تهیه محتوای مفید خوب عمل کنید ممکن است به دلیل رعایت نکردن یک سری مسائل فنی جایگاه خوبی در نتایج گوگل نداشته باشید؛ در اینجا منظور همان سئوی داخلی است.
برای موفقیت در بهینه سازی سایت باید استانداردهای آن را به خوبی بشناسید در این بخش از آموزش سئو به بررسی و آموزش مهمترین مفاهیم سئو تکنیکال می پردازیم.
یکی از اقدامات مهم در فرآیند سئو و آموزش سئو بررسی ساختار صفحه و المان های استفاده شده در کد نویسی است. بدون توجه به این که سایت شما با چه زبان برنامه نویسی یا سیستم مدیریت محتوا پیاده سازی شده باشد؛ برای گوگل همیشه به زبان html نمایش داده می شود. کدهای html علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربر درک محتوا برای ربات های موتورهای جستجو را نیز آسان تر می کنند.
ما در این بخش از آموزش سئو برخی از تگ های موثر در سئو تکنیکال را معرفی می کنیم.
همانطور که می دانید متن های کپی شده و محتواهای تکراری می توانند آسیب جدی به محتوای سایت بزنند؛ به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که چند رنگ مختلف از یک محصول را برای فروش عرضه کرده است و متن توضیح این محصولات یکسان است اما در ویژگی رنگ متفاوت هستند و در مواردی شبیه به این، برای اینکه از متن های تکراری و پنالتی شدن جلوگیری کنیم بهتر است تگ لینک با عبارت کنونیکال استفاده کنیم به عنوان مثال به کد زیر نگاه کنید:
<link rel="canonical" href="https://www.website.com/page/" />
این کد که در قسمت head نوشته می شود به این معنا که لینکی که در اینترنت آمده است نسخه اصلی این صفحه می باشد.
هدینگ ها در واقع راهنمای کاربران و موتورهای جستجو هستند و به یک متن ساختار می دهند در واقع تگ های هدینگ هم در بهبود تجربه کاربری موثرند و هم به موتورهای جستجو کمک می کنند درک بهتری از محتوا به دست بیاورند.
تگ های هدینگ به ترتیب اولویت از H1 تا H6 هستند این نکته حائز اهمیت است که از طریق H1 باید فقط یک بار در صفحه و برای عنوان مقاله استفاده کنید.
تگ H2 مشخص کننده سرفصل های اصلی متن می باشد و تکه هایH3 تا H6 به عنوان سرفصل های فرعی و زیر تیتر ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از تگ های H2 تا H6 هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد استفاده نداریم.
تنها نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که باید دقت کنید این هدینگ ها به صورت سلسله مراتبی استفاده شوند به عنوان مثال اگر از تگ H3 استفاده می کنید باید پیش از آن از تک H2هم استفاده کرده باشید.
به عنوان کسی که در حال گذراندن آموزش سئو هستید و می خواهید از آینده یک سِئو کار حرفه ای شوید باید بدانید که استفاده از سرفصل ها باعث بهبود خوانایی متن می شود و یک دید کلی از مقاله شما ارائه می دهد؛ بسیاری از کاربران وقتی وارد یک سایت می شود ابتدا مقدمه و سپس سرفصل های آن را می خوانند تا متوجه شوند که آیا آن مقاله پاسخگوی نیاز آنها هست یا نه.
اگر نتوانند به سرعت متنی را بررسی کنند احتمالات تصمیم به ترک آن سایت می گیرند و سراغ سایت های دیگر در نتایج جستجوی گوگل می روند.بنابر این انتخاب سرفصل های جذاب که توصیف خوبی از محتوای آن بخش ازمتن باشد میتواند کاربران بیشتری را ترغیب به خواندن آن بخش کند و نرخ پرش سایت که میزان خروج کاربر است را کاهش می دهد.
این فاکتور در رتبه بندی، بسیار مهم و موثر است و باعث می شود که سئو تکنیکال بهبود داشته باشد.
نکته ی قابل توجه در استفاده از سرفصل ها این است که میتوانید حتی رضایت کاربران نابینا و کم بینا را نیز جلب کنید.
از آن جایی که هدینگ ها در کدهای html قرار می گیرند یک صفحه خوان می تواند به خوبی ساختار متن را تشخیص دهد و سرفصل ها را برای کاربر بخواند تا متوجه موضوع کلی متن شود.
متا تگ ها، المان هایی هستند که درون تگ Head در فایل html درج می شوند و وظیفه دارند اطلاعاتی از محتوای سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار دهند که قطعاً بهینه سازی آن ها می تواند در رتبه سایت شما در گوگل و افزایش نرخ کلی; یا CTR موثر باشد.
تعداد متا تگ ها زیاد است و ما در این بخش تنها به معرفی متا تگ هایی می پردازیم که از نظر سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اهمیت دارند به عنوان مثال برخی از متن ها به موتورهای جستجو کمک می کند تا متوجه شوند سایت را برای چه کلمات کلیدی به نمایش بگذارند و کدام قسمت های سایت مهمتر هستند.
تگ عنوان یکی از مهمترین متا تگ ها از نظر سئو می باشد چون که اولین چیزی که از سایت شماست که کاربران با آن در صفحه نتایج جستجو روبرو می شوند. عنوان صفحه باید توضیحی از محتوای صفحه باشد و بهتر است شامل کلمات کلیدی باشد.
مت تگ توضیحات همچون تگ عنوان بسیار پر اهمیت است چون که این بخش نیز در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود. از آنجا که تگ عنوان دارای محدودیت تعداد کاراکتر می باشد و شاید نتوان توضیح واضحی از محتوای صفحه در آن بخش ارائه داد استفاده از تک توضیحات بسیار کاربردی و مهم می باشد.
پس در این بخش توضیحات تکمیلی و جذاب در ارتباط با محتوای صفحه ارائه بدهید تا کاربران بیشتری را برای کلیک بر روی لینک سایت تان ترغیب کنید؛ دقت داشته باشید که بهتر است این متن شامل کلمه کلیدی باشد.
فاکتور دومی که در مبحث آموزش سئو و سئو تکنیکال به آن می پردازیم تاثیر سرعت سایت در سئو می باشد. سرعت سایت به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی لحاظ می شود چون که هرچه سرعت سایت پایین تر باشد کاربران کمتری ترغیب می شوند که به آن سایت رجوع کنند؛ از طرفی خزنده های موتورهای جستجو نیز برای گردش و خزش درون سایت از سرعت بالا به عنوان یک ویژگی مهم و موثر بهره می برند.
هرچقدر خزنده ها با سرعت بالایی سایت شما را بررسی کنند این باعث میشود که کارها آسان شود و در نتیجه مطالب سایت شما زودتر ایندکس شود که طبیعتاً باعث افزایش ورودی از گوگل می شود.
SSL مخفف شده کلمات Secure Sockets Layers یک فناوری امنیتی برای ایجاد بستری امن برای جابجایی اطلاعات بین سرور و کاربر است. این فناوری تضمین می کند که هیچ کدام از اطلاعات شما قابل ردیابی و پیگیری نیست و همه چیز در بستری امن انجام می شود.
امنیت کاربران در دنیای اینترنت امری بسیار مهم و حیاتی است و گوگل نیز به این موضوع نگاه بسیار ویژه ای دارد. یکی از فاکتور های مهم سئو فنی یا تکنیکال داشتن گواهینامه SSL و استفاده از پروتکل HTTPS برای وب سایت است .
داشتن این گواهینامه اعتماد کاربران را به وب سایت شما بیشتر می کند و بازدید بیشتری برای شما به ارمغان می آورد.
نقشه سایت شامل کدهای است که در ریشه هاست وب سایت قرار می گیرد نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند. ربات های خزنده از این نقشه برای مسیریابی در وب سایت شما استفاده می کنند.
این نقشه اطلاعات مفیدی همچون آدرس صفحات و لینک ها آخرین تغییرات یک صفحه و ویرایش شده و … در خود دارد و همچنین به کمک آن شانس ایندکس شدن تمام صفحات سایت شما افزایش می یابد.
همانطور که گفته شد سئو تکنیکال یا سئو فنی مجموعه کارهایی است که سبب می شود موتور های جستجو درک بهتری از محتوای سایت شما داشته باشند. در واقع عملکرد سایت و قابلیت خزش و ایندکس شدن از اهمیت بسیار بالایی در این مبحث برخوردار است.
همانطور که در بخش “سئو چیست؟” گفتیم سئو سایت به سه قسمت تقسیم بندی می شود که سئو فنی بخش ابتدایی و اولیه در بهینه سازی یک وب سایت می باشد. سعی کنید قبل از پیاده سازی استراتژی محتوا و استراتژی لینک سازی خارجی حتماً بهبود سئو تکنیکال خود بپردازید تا زحماتتان اثربخش شود.
به دو دلیل جستجوی کلمه های کلیدی مهمترین مرحله در هر پروژه سئو محسوب می شود.
1- برای کشف کلمه های کلیدی دارای ترافیک بالا : در غیر این صورت ممکن است زمان و تلاش زیادی را برای رتبه بندی کلمه های کلیدی که هیچ ترافیکی ایجاد نمی کنند صرف کنید.
2- برای یافتن کلمه های کلیدی آسان برای رتبه بندی در نتایج جستجو : اگر میزان رقابت کلمه های کلیدی را بررسی نکنید احتمالا زمان و تلاش بسیاری را صرف کلمه کلیدی خواهید کرد که پیدا کردن آن برای قرار گرفتن در رتبه بندی در صفحه اول کار دشواری است.
این دو هدف، مشخصه های اصلی در موفقیت پروژه سئو هستند؛ ما در آموزش سئو نحوه یافتن بهترین کلمه های کلیدی و جلوگیری از اتلاف وقت برای کلمه های کلیدی اشتباه به شما خواهیم گفت، پس در ابتدا بیایید با هم ببینیم که کلمه کلیدی چیست؟
اگر در سئو تازه کار هستید احتمالاً این سوال برای شما پیش میآید که کلمه کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی هر عبارتی است که دوست دارید سایت شما در آن عبارت در جستجو های کاربران دارای جایگاه در نتایج جستجوی گوگل باشد. کلمهی کلیدی می تواند یک کلمه یا ترکیبی از کلمه ها باشد.
اگر میخواهید فقط یک کلمه را هدف قرار دهید مراقب باشید، چون کار دشواری در پیش خواهید داشت، کلمه های کلیدی تک کلمه ای های بسیار رقابتی اند و در نتیجه رتبه بندی آنها در نتایج جستجوی گوگل بسیار دشوار خواهد بود.
در ادامه آموزش سئو انواع مختلفی از کلمه های کلیدی را برای شما نام می برم.
کلمه های کلیدی اصلی یا Head : کلمه های کلیدی با یک یا دو کلمه که مفهوم کلی دارند و معمولا برای یک دسته خاص است برای مثال: سئو – موبایل
معمولا برای بالا بودن در این نوع کلمه ها کار بسیار دشواری در پیش است و معمولا وقتی کاربری این کلمه ها را جستجو می کند مشخص نیست که به دنبال چیست به طور مثال وقتی کسی سرچ می کند سئو مشخص نیست که آیا به دنبال آموزش سئو است یا خدمات سئو یا تعرفه سئو یا مشاوره سئو
کلمه های کلیدی mid-Tail : این کلمه های نتایج مشخص تری نسبت به کلمه های head دارند ولی این کلمات نیز با نسبت کمی کلی هستند و معمولا کسانی که این کلمه هارا سرچ می کنند به دنیال بهترین پیشنهاد از سمت گوگل هستند، مانند کلمه های: موبایل سامسونگ – خرید خودرو – آموزش سئو
کلمه های کلیدی long- Tail : این کلمه ها بهترین انتخاب برای رسیدن به موفقیت در پروژه های سئو هستند. این کلمه ها معمولا تا 70% از ترافیک وب سایت ها را پوشش می دهند و رقابت در این کلمه های راحت تر است. کلمه های دم دراز یا long-Tail از ترکیت سه یا کلمه تشکیل شده اند و کاملا مشخص است که کاربر به دنبال چه چیزی است.
مانند: آموزش سئو وردپرس – آموزش سئو داخلی – آموزش سئو تکنیکال – آموزش سئو خارجی – خرید بلیط هواپیما ارزان – آموزش طراحی سایت رایگان – خرید کفش اسپرت زنانه – خرید یخچال ساید بای ساید الجی – آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی – آموزش صفر تا صد المنتور – آموزش کامل المنتور – دانلود اپلیکیشن اسنپ – آموزش کامل و رایگان وردپرس – خرید کفش قرمز مردانه نایک – آموزش مقدماتی تا پیشرفته وردپرس
کلمه های کلیدی Navigationl : کلمه های کلیدی استفاده شده برای قرار دادن نام تجاری یا وب سایت برای مثال فیسبوک یوتیوب و جیمیل
کلمه های کلیدی اطلاعاتی: کلمه های کلیدی استفاده شده برای یافتن اطلاعات در موضوعی خاص که شامل کلمه های کلیدی است که با -چگونه – یا – بهترین ها کدامند – آغاز می شود.
در بیشتر موارد هدف قرار دادن کلمه های کلیدی Head یا Navigationl برای برندهای دیگر کاملا رقابتی است و به هیچ وجه ارزش صرف زمان و تلاش را ندارد و با وجود ترافیک زیاد استفاده از این کلمه ها منجر به فروش نخواهد شد.
از سوی دیگر کلمه های کلیدی long-Tail و عملیاتی کلمه های کلیدی خوبی برای پروژه های سئو هستند این نوع کلمه های کلیدی کلمه هایی هستند که که بیشترین مشتری را ایجاد می کنند.
روش های بسیاری برای ایجاد کلمه های کلیدی وجود دارد این موضوع برای یافتن کلمه کلیدی مناسب نیز صدق می کند.
قبل از اینکه بتوانید کلمه های کلیدی با تعداد زیادی ترافیک را در گوگل بیابید ابتدا باید فهرستی از کلمه های کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را تهیه کنید. مرتبط بودن کلمه های کلیدی با کسب و کارتان بسیار مهم است.
برای مثال اگر فروشنده آنلاین کفش اسپرت هستید نمونه هایی از کلمه های کلیدی مرتبط را برای شما می تواند این موارد باشد :
– خرید کفش اسپرت
– خرید آنلاین کفش اسپرت
– فروشگاه آنلاین خرید کفش اسپرت
کلمه های کلیدی غیر مرتبط هم می توانند موارد زیر باشند:
– عکسهای کفش اسپرت
– چگونه تولید کننده کفش ورزشی اسپرت باشیم؟
– تولید کنندگان کفش اسپرت
– نحوه طراحی کفش های اسپرت
همانطور که دیدید گروه اول کلمه های کلیدی بیشترین ارتباط را با مخاطب فروشگاه کفش های اسپرت دارند و گروه دوم این کلمه ها با وجود ارتباط معنایی نمی توانند منجر به جلب مشتری و در نهایت فروش محصول شوند.
با توجه به ارتباط معنایی باید فهرستی از ترکیب کلمه های کلیدی مناسب با کسب و کارتان به عنوان منبع تهیه کنید، پس از آن می توانید بهترین کلمه های کلیدی با میزان مناسب ترافیک ماهانه در گوگل را پیدا کنید.
در ادامه آموزش سئو چند استراتژی کاربردی برایتان میگوییم که می توانید برای ایجاد فهرست کلمات کلیدی خود از آن استفاده کنید.
1- استفاده از کلمه های کلیدی رقبا:
اگر کمی باهوش باشید اجازه می دهید رقبا مسیر را برای شما هموار کنند و شما کلمه های کلیدی را از سایت شان سرقت میکنید.
چگونه کلمه های کلیدی رقبا را پیدا کنیم؟ ابزارهای زیادی با این هدف ایجاد شده اند ابزاری ساده و رایگا به نام “Keyword Density Checker”. اگر صفحه ای را در این ابزار وارد کنید درعرض چند ثانیه فهرستی از کلمه های کلیدی که رقبای شما برای سایتشان بهینه سازی کردهاند را برای شما به نمایش میگذارد سپس میتوانید از این فهرست به عنوان منبع کلمه های کلیدی خود استفاده کنید.
Keyword Density Checker ابزار پیدا کردن کلمه های کلیدی رقبا و ابزار بررسی سئو
https://www.seoreviewtools.com
Keyword Density Checker، ابزاری ساده و عالی برای نمایش کلمه های کلیدی هست که رقبای تان در سایت خودشان بهینه سازی کرده اند. اما ابزار قدرتمند دیگری به نام گزارشگر کلمه های کلیدی وب سایت Ahrefs وجود دارد.
این ابزار کلمه های کلیدی را که بیشترین میزان بازدید را به وب سایت های رقیب ارسال می کنند تخمین می زند برآوردها نسبتاً دقیق هستند و می توانند منبع ارزشمند برای کامل کردن فهرست کلمه های کلیدی شما باشند.
با اینکه گزارشاتAhrefs کاربردی هستند و میتوان با استفاده از آن کلمه های مستندی را به دست آورد اما هزینه بردار است. در حال حاضر اکانت یک ماهه این وب سایت 99 دلار است و با توجه قیمت دلار برای ما ایرانی های گران قیمت است.
اگر بتوانید از پس هزینه این وب سایت بربیایید Ahrefs برای سئو کاران متوسط تا پیشرفته سئو بازاریاب ها و آژانس های سئو بهترین گزینه است.
اما جایگزین ارزان تر سایت Ahrefs وب سایت های Semrush و Majestic SEO است که گزارش های دقیقی از وب سایت ها به شما ارائه می دهند.
آدرس ابزارهای پیشرفته سئو:
https://ahrefs.com
https://www.semrush.com
https://majestic.com
2- برای ایجاد فهرست اصلی خود فکر کنید :
بر فرض اینکه رقبا در جستجو های خود دقیق بوده اند همیشه بهترین استراتژی نیست با استفاده از طوفان فکری خود از ترکیب کلمه های کلیدی میتوانید فهرست بزرگ از کلمه های کلیدی بالقوه خود را ایجاد کنید.
ابتدا مجموعه ای از کلمه هایی را که فکر میکنید شاید مشتریها جستجو کنند را آماده کنید، کلمه ها را به پیشوندها و پسوندهای مختلف تقسیم کنید و در مرحله بعدی آنها را با ابزار رایگان ترکیب کننده کلمه ها در یک فهرست بزرگ ترکیب کنید با استفاده از این استراتژی میتوانید به سرعت و به راحتی فهرستی بلند بالا از کلمه های کلیدی مرتبط بسازید.
ابزار ترکیب کننده کلمه های کلیدی سئو
www.mergewords.com
3- در مورد جایگاه خود جستجو کنید:
با حدود ۵ میلیارد کاربر فعال اینترنت حتی اگر ساعت هایی با طرح های سگ و پلنگ بفروشید باز هم افراد بسیار زیادی وجود دارند که به آنچه می فروشید علاقه مند باشند فقط کافی است آنها را پیدا کنید.
روی مرورگر خود چند تب را باز کنید و در محیط های مختلف آنلاین مانند انجمن ردیت، سایت کورا، گروه های فیسبوک و چت روم های مختلف و هشتگ های توییتر بچرخید و موضوعات محبوب را مرور کنید.
موضوعات پرطرفدار محبوب و پرسش هایی را که احتمال نمایش دوباره دارند زیر نظر داشته باشید بدون شک پرسش های اساسی و کاربردی را که باید به آنها پاسخ داده شود را پیدا خواهید کرد و بهترین ایده های کلمه های کلیدی را تولید خواهید کرد یعنی کلمه های کلیدی مستقیم از صفحه کلید های مشتری تولید می شوند.
4- استفاده از ابزارهای حرفه ای که ترندهای محبوب را نشان می دهد:
جستجو در مورد ترندهای اینترنت و رسیدن به نحوه کار در مورد کادر جستجوی گوگل ایده جدیدی نیست. خوشبختانه افراد باهوش، ابزارهای قدرتمندی برای آسان شدن استفاده از این ابزار ساخته اند. این ابزارها را به انبار مهمات جستجوی کلمه های کلیدی خود اضافه کنید.
با این در وقت خود صرفه جویی کنید و به کلمه های کلیدی مرتبط با کسب و کار خود دست پیدا کنید.
ابزار اوبر ساجست
https://neilpatel.com/ubersuggest
این ابزار که زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند با دادن یک کلمه کلیدی، کلمه های کلیدی مرتبط را به شما ارائه می دهد و این ابزار سئو کاملا رایگان است.
ابزار بازسامو
buzzsumo.com
این ابزار نیز زبان فارسی را پشتیبانی می کند و شما با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر می توانید محتواهایی که در شبکه های اجتماعی ترند و محبود شده اند را مشاهده کنید و از عنوان های آنها در وب سایت استفاده نمایید.
با استفاده از ابزارهای سئو که معرفی کردیم الان شما دارای لیستی از کلمه های کلیدی هدف خود هستید و باید بدانید که کدام یک از کلمه های کلیدی از گوگل ترافیک بهتری دریافت می کند.
بدون دانش و بدون بررسی داده های ترافیکی گوگل ممکن است کلمه های کلیدی که ورودی کمی دارند را انتخاب کنید و در مسیر بهینه سازی وب سایت به مشکل بر بخورید. اما با داشتن دانش کافی و استفاده از ابزارهای حرفه ای تجزیه و تحلیل سئو شما می توانید کلمه های کلیدی پرترافیک را انتخاب کنید.
متاسفانه گوگل دسترسی به داده های ترافیکی خود به محدود کرده و فقط سه گزینه برای یافتن داده های ترافیکی کلمه های کلیدی را در اختیارمان قرار داده.
گزینه اول: گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)
اگر در حال اجرای کمپین تبلیغاتی گوگل در گوگل ادز (Google Ads) هستنید ابزار کیورد پلنر به رایگان دراختیار شماست و می توانید از این ابزار حرفه ای گوگل برای دستیابی به کلمه های کلیدی پرترافیک استفاده کنید. کیورد پلنر بهترین ابزار برای تحلیل و انتخاب کلمه های کلیدی پرترافیک است.
گزینه دوم: کیورد تول (KeywordTool.io)
این ابزار تا حدودی رایگان است و شما می توانید کلمه های کلیدی را مشاهده کنید اما برای استفاده بهتر و مشاهده نتایج دقیق تر باید مقدار کمی ماهیانه هزینه نمایید.
اما بهترین گزینه ابزار Keyword Planner است زیرا مسقیما را کادر جستجوی گوگل در ارتباط است.
گزینه سوم: کی دبلیو فایندر (kwfinder)
این ابزار نیز تا حدود رایگان است و شما میتوانید از قسمت های رایگان این ابزار اطلاعات بسیار خوبی بدست آورید و گزینه های مقایسه ای بسیار خوبی دارد. یکی از اطلااتی خوبی که این ابزار به شما می دهد میزان سختی کلمه کلیدی است. یعنی اینکه شما برای سئو کردن این کلمه کلیدی کار سختی در پیش دارید یا کار راحتی.
الان که کلمه های کلیدی خود را پیدا کرده اید باید بدانید که کلمه های کلیدی مد نظر شما چقدر رقابتی اند با درک درستی از میزان رقابتی بودن کلمه های کلیدی خود می توانید کلمه های کلیدی را بیابید که برای رتبه بندی در نتایج جستجو ارزش داشته باشند و بتوان روی آنها کار کرد.
برای مثال فرض کنید شما یک کتابفروشی کتاب های آنلاین و صوتی هستید و می خواهید فروشگاه آنلاین کتاب را هدف قرار دهید بعید به نظر می رسد که بتوانید سایت هایی مثل طاقچه یا فیدیبو را شکست دهید اما ممکن است جواهری در فهرست کلمه های کلیدی شما پنهان شده باشد که افراد کمی آن را هدف قرار داده باشند عبارتی مانند فروشگاه آنلاین کتاب های عتیقه.
اگر رقبایتان به کلمه کلیدی شما فکر نکرده باشند برد با شماست در این صورت شما به سادگی با یک سئوی بهتر شانس خوبی برای غلبه بر رتبه بندی آنها دارید بخشی از این سئو داشتن فهرست کلمه های کلیدی long- tail یا دم دراز برای جستجوی شماست.
در مرحله بعدی شما ما باید این فهرست را غربال کنید و کلمه های کلیدی رقابتی را از کلمه های کلیدی آسانی که هیچ کسی به سراغ آنها نمی رود تفکیک کنید.
دیدگاه های مختلفی در مورد چگونگی یافتن کلمه های کلیدی رقابتی وجود دارد. محبوب ترین روش ها برای پیدا کردن کلمه کلیدی در زیر آمده است:
۱- به صورت دستی فهرست رتبه بندی ها را بررسی کنید سپس ببینید آیا صفحه های بی کیفیت در نتایج برتر ظاهر می شوند یا خیر.
این روش برای بررسی میزان رقابتی بودن روش مناسبی است با این حال مطمئن نیست و به دادههای واقعی نیاز دارید.
۲- بررسی تعداد نتایج موتورهای جستجو برای کلمه های کلیدی انتخابی
پس از تایپ کلمه کلیدی میزان نتایج زیر کادر جستجو ظاهر میشود این تاکتیک در دوره های قدیمی آموزش سئو رایج است و به هیچ وجه مستند نیست ممکن است تعداد صفحات رقیب بسیار کمی برای یک کلمه خاص وجود داشته باشد اما سایت هایی که در نتایج بالای رتبه بندی قرار می گیرند می توانند بی رقیب باشد یا رقابت با آنها بسیار دشوار است.
۳- استفاده از امتیاز رقابتی در ابزار جستجوی کلمه های کلیدی گوگل ادز
وسوسه نشوید این یک اشتباه رایج است که معمولاً برای آماتورهای این حوزه اتفاق میافتد و گاهی اوقات به عنوان راهی ساده برای میزان رقابت پذیری سئوی کلمات کلیدی در برخی از وبلاگ ها توصیه می شود اما کارایی ندارد.
امتیاز رقابتی موجود در ابزار جستجوی کلمه های کلیدی گوگل ادز فقط مختص کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادز در نظر گرفته شده است این نشان می دهد که چه تعداد تبلیغ کننده برای یک کلمه کلیدی خاص از طریق تبلیغات پولی رقابت می کنند و ربطی به سئو ندارد.
۴- استفاده از ابزار تحلیل رقابتی مانند kwfinder
برای دستیابی به ایده واقع بینانه، از شانس خود برای قرار گرفتن در رتبه بندی بالا با یک کلمه کلیدی خاص، باید بفهمید صفحه هایی که در ده رتبه برتر قرار دارند چه نقاط قوتی دارند.
ابزاری عالی برای این مورد، گزارش سختی kwfinder برای سئو است. این ابزار آمار مهمی در مورد صفحات ظاهر شده درده رتبه برتر را به شما نشان می دهد.
از بین این آمارها مهمترین آنها عبارتند از از اعتبار دامنه – اعتبار صفحه- لینک ها و اشتراک گذاری های فیسبوک و…. . اگر اعتبار دامنه یا اعتبار صفحه بالایی ندارید نگران نباشید.
اگر سایت شما با موضوع ارتباط دارد می توانید با تمرکز بر ایجاد بک لینک به صفحه و بهبود فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی نتایج خود را بهبود ببخشید. این کار به ویژه برای سایت های قوی تر با لینک ها و فعالیت های اجتماعی کم و سایت های غیر اختصاصی با فهرست های عمومی مناسب است.
در مرحله بعد اگر وب سایت خود را در ابزار اکسپلور سایت ahrefs وارد کنید می توانید با بررسی آمارهای مشابه سایت، اهدافتان را برای سبقت گرفتن از رقبا تنظیم کنید.
ahrefs مجموعه ابزارهای سئو در یک ابزار
https://ahrefs.com
با داشتن این ابزار می توانید کلمه های کلیدی با سطح معقول ترافیک و رقابت کمتر را پیدا کنید و سپس اهداف تان را بر این اساس تعیین کنید که برای قرار گرفتن در فهرست برتر به چه تعداد و لینک نیاز دارید.
شما می توانید کلمه های کلیدی را که رقبا از آن استفاده می کنند تخمین بزنید که میزان بازدید کنندگان از آن کلمه های کلیدی چقدر است و همینطور جایی را بیابید که لینک ها را از آن به دست می آورند.
ابزار های بسیاری در زمینه تحلیل سایت و کلمه های کلیدی وجود دارد که با کمی جستجو در گوگل می توانید آنها را پیدا کنید در نهایت هر متخصص سئو ابزار محبوب خود را دارد و استفاده از آن را بر دیگر ابزارها ترجیح میدهد در ادامه ابزارهای آورده شده است که خودم اغلب از آنها استفاده می کنم
kwfinder
ahrefs
moz
keyword explorer
به مجموعه فعالیت ها و عملیات هایی گفته می شود که درون سایت انجام می شود. این کارها باعث می شود تا وب سایت محبوبیت بیشتری بین موتورهای جستجو پیدا کند. از مهمترین مواردی که می توان در سئوی داخلی به ان اشاده کرد مباحث فنی، تولید محتوا – رابط کاربری و تجربه کاربری وب سایت است.
در ادامه آموزش کامل سئو به روش های انجام سئوی داخلی خواهیم پرداخت و همه موارد و مباحث آن را بررسی خواهیم کرد تا در انتهای آموزش سئو صفحات داخلی سایتتان تمام فاکتورهای سئوی داخلی را داشته باشد.
در واقع سئوی داخلی فرایندی مطمئن از خوانایی سایت شما برای موتورهای جستجو است. یادگیری سئو داخلی به این معنا است که گوگل کلمه های کلیدی را که می خواهید انتخاب میکند و همچنین راه را برای موفقیت شما هموار کرده و عملکرد سایت را بهبود می بخشد.
سئو داخلی شامل موارد زیر است:
۱- اطمینان از اینکه محتوای سایت برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است.
۲- اطمینان از اینکه سایت شما دسترسی موتورهای جستجو را مسدود نکرده است.
۳- اطمینان از اینکه موتورهای جستجو کلمه های کلیدی مد نظر شما را انتخاب می کنند.
۴- اطمینان از اینکه بازدیدکنندگان سایت تجربه کاربری خوبی دارند.
حتی اگر در امور مربوط به سایت کم تجربه هستید میتوانید بیشتر کارهای مربوط به سئوی داخلی را خودتان انجام دهید.
شما باید ادامه مطلب آموزش سئو را بخوانید تا متوجه شوید برای دستیابی به رتبه بندی در گوگل چه کار باید کرد؛ پس از مطالعه این قسمت و آگاه شدن از نحوه رتبه بندی می توانید طراح وب یا توسعه دهنده وب استخدام کنید تا تکنیک های سئو داخلی را اجرایی کند.
باید مطمئن شوید که سایت شما برای شناسایی بهتر از سوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو استانداردهای لازم را دارد.
https://teachernetacademy.ir/02/08/2022/articles/blog/seo-tutorial
این نوع آدرس برای صفحات سایت بیشتر موتورهای جستجو و همینطور کاربر را گیج می کند. آدرس های صفحات باید ساده و کوتاه باشند و تا جای ممکن قابل تشخیص برای کاربر و موتورهای جستجو.
آدرس زیر کوتاه شده و ساده شده آدرس بالاست:
https://teachernetacademy.ir/blog/seo-tutorial
یا
teachernetacademy.ir/seo-tutorial
بهتر نشد؟
با نگاهی سریع به موتور های جستجو خواهید دید که بسیاری از سایت هایی که در 10 رتبه برتر نتایج جستجو قرار دارند، مانند نمونه بالا، آدرس اینترنتی ساده و قابل خواندن دارند. البته این یک قانون کلی نیست اما به نظر من بیشتر این سایت ها باید این گونه باشند.
اغلب سیستم های مدیریت محتوای سایت ها مثل وردپرس آدرس هایی دارند که مورد پسند موتور جستجو است و تنها با وارد کردن یک گزینه در قسمت تنظیمات سایت فعال می شود.
اگر سایت شما آدرس های اینترنتی مورد پسند موتورهای جستجو را ندارد زمان آن رسیده که با توسعه دهنده سایت خود مشکل را حل کنید یا سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر دهید و مثلا به وردپرس کوچ کنید تا سریعتر به نتایج دلخواه برسید.
هیچ محدودیتی در نحوه ساخت مسیریابی سایت شما وجود ندارد. این امر می تواند نعمت یا بلا باشد. برخی سایت ها بازدیدکنندگان را وادار می کنند پیش از دسترسی به سایت انیمیشن یا ویدئویی را تماشا کنند، در این فرایند انتخاب محتوای سایت برای کاربران و موتورهای جستجو دشوار و گیجکننده می شود.
سایت های دیگر با داشتن یک منو در بالای سایت یا پایین سمت چپ پنجره مرورگر، این کار را ساده کرده اند. این موضوع تقریباً برای اکثر سایت ها به یک استاندارد تبدیل شده است. با رعایت این استاندارد، درک و استفاده سایت خود را برای بازدید کنندگان و موتورهای جستجو آسانتر می کنید.
به عنوان یک قاعده کلی، سهولت کار برای کاربران، کار را برای گوگل هم آسان می کند. بیش از هر چیز دیگری، لینک های سایت باید از لینک های متنی ساخته شده باشند نه از تصاویر، اگر لینک های اصلی در متن مشخص نشده باشد صفحات داخلی شما تقریباً برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو قابل خواندن نخواهد بود.
برای تقویت سئو می توانید لینک هایی را به صفحاتی که می خواهید در معرض دید موتور های جستجو و بازدیدکنندگان در صفحه اصلی باشد اضافه کنید.
با قرار دادن لینک ها به ویژه در صفحه اصلی اسپایدر گوگل یا همان خزنده موتور جستجو می تواند وارد سایت شود و به سرعت صفحات مهم و ارزشمند آن را برای نمایش در نتایج جستجو بیابد.
برای بهینه سازی کلمه های کلیدی در صفحه مورد نظر خود، تصورات غلط زیادی در خصوص بایدها و نبایدها منتشر می شود بعضی وبلاگ نویسان تا آنجا پیش می روند که به خوانندگان خود میگویند به هیچ وجه کلمه های کلیدی را در محتوای صفحه های مورد نظر قرار ندهید.
این وبلاگ نویسان نیت بدی ندارند و واقعا نگران شناسای اسپم گوگل در سطح بعدی هستند. ولی این را باید بگویم که نداشتن کلمه کلیدی دیوانگی محض است.
نداشتن کلمه های کلیدی باعث می شود گوگل نتواند صفحه شما را با کلمه کلیدی مدنظر برای رتبه بندی مطابقت دهد. اگر کلمه های کلیدی موجود در صفحه برای گوگل بی ارزش باشند، گوگل یک موتور جستجوی بی فایده خواهد بود.
فکرش را بکنید اگر کلمه ی “آموزش سئو رایگان” را جستجو کنید و به صفحه هایی برسید که اصلاً این کلمه در آن وجود نداشته باشند بعید است آنچه را به دنبال آن هستید پیدا کنید.
گوگل باید کلمه های کلیدی صفحه شما را ببیند و کاربران شما هم باید این کلمه های کلیدی را مشاهده کنند.
روشی ساده برای اینکه گوگل و کاربران بتوانند کلمه های کلیدی صفحه را ببینند این است که در مورد کلمه کلیدی یا قرار گرفتن ترکیب طبیعی از کلمه های کلیدی در صفحه ، محتوا ایجاد کنید. البته نمیگویم که صفحه شما باید شبیه این مثال باشد:
(به سایت آموزش سئو خوش آمدید. ما در سایت آموزش سئو به شما آموزش سئو می دهیم تا شما در زمینه آموزش سئو به درجه استادی برسید.)
این استراتژی تکرار کلمات کلیدی برای 10 سال پیش بسیار عالی جواب می داد و خیلی از وب سایت ها در آن زمان با همین روش استفاده بیش از حد از کلمه ی کلیدی رتبه سایت خود را در گوگل افزایش می دادند.
کلمه کلیدی باید به طور طبیعی در صفحه شما ظاهر شود هر تلاشی که باعث شود کلمه های کلیدی به شکل کاملا غیرحرفه ای و بیش از حد روی سایت ظاهر شوند اشتباه است و احتمالاً فیلتر های اسپم در موتورهای جستجوی گوگل را به کار می اندازد. از کلمه کلیدی به طور طبیعی و عادی در کل محتوا استفاده کنید.
در گام بعدی، باید مطمئن شوید که در صفحه تعدادی از کلمه های کلیدی LSI یا هم خانواده و هم معنی وجود دارد عبارت ال اس آی مخفف شاخص معنایی پنهان است از این اصطلاح فنی نترسید. کلمه های کلیدی LSI، اصطلاح سئو در مورد عبارت های مرتبط در یک صفحه است.
گوگل بر این باور است که ارتباط کلمه های کلیدی یک صفحه با عبارت های اصلی آن صفحه، نشان دهنده این امر است که این صفحه به طور عادی نوشته شده و یک صفحه با کیفیت و دارای ارتباط معنایی می باشد.
برای بهینهسازی موفقیت آمیز یک صفحه ، باید کلمه های کلیدی اصلی و کلمه های کلیدی مرتبط را همزمان در صفحه داشته باشید. دو یا سه کلمه کلیدی مربوط به کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید و هر کدام را یک یا دو بار در صفحه تکرار کنید.
برای یافتن کلمه های کلیدی که گوگل آنها را دارای ارتباط معنایی با کلمه های کلیدی اصلی می داند، می توانید از ابزار فوق العاده ای به نام ال اس آی گراف استفاده کنید. از LSI Graph و جستجوی کلمه های کلیدی برای تعیین فهرستی از مرتبطترین کلمه های کلیدی استفاده کنید.
https://lsigraph.com
یکی دیگر از ابزارهای مفید پیدا کردن کلمات کلیدی هم خانواده استفاده از گوگل است. کلمه کلیدی مورد نظر خود را در قسمت جستجوی گوگل تایپ کنید : مثلا آموزش بهینه سازی سایت ولی روی دکمه سرچ یا اینتر نزنید در این حالت گوگل لیستی از کلماتی که شبیه به کلمه کلیدی شماست (در اینجا آموزش بهینه سازی سایت) نمایش می دهد. می توانید آنها را در مقاله و مطالب سایت خود استفاده کنید.
و روش دیگر استفاده از گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی سرچ کلمه کلیدی و رفتن به انتهای نتایج جستجوی گوگل و استفاده از کلمات کلیدی نمایش داده شده.
موارد زیر بخش هایی هستند که می توانید از کلمات هم معنی و LSI در آنها استفاده کنید:
– متا تگ های description و title
– متن لینک ها(پیوندها)
– سرتیتر ها
– محتوای متن
– متن بولد شده و مورب
– لینک های داخلی در یک محتوا
– نام فایل ، متن جایگزین این و عنوان یا تصاویر
– نام فایل ویدئو ، عنوان ویدئو
برخی به اشتباه تصور می کنند، متاتگ ها قطعات اسرارآمیزی از کدهای تخصصی سئو و راز دستیابی به رتبه برتر هستند اما این حقیقت ندارد.
عملکرد متاتگ ها بسیار ساده است. متا تگ ها کد هایی هستند که نحوه ظاهر شدن سایت شما در گوگل را کنترل می کنند.
اگر متاتگ ها را تکمیل نکنید، گوگل به طور خودکار از متن سایتتان برای ایجاد فهرست جستجو استفاده میکند و این دقیقا همان چیزی است که شما نمی خواهید اتفاق بیفتد، زیرا اگر گوگل این کار را انجام دهد، تمام متن تبدیل به کلمه های نامفهوم می شود.
اگر این تگ ها را به درستی پر کنید می توانید تعداد افرادی را که در نتایج جستجو روی سایت شما کلیک می کنند را افزایش دهید.
تگ عنوان در گوگل محدودیت ۷۰ کاراکتری دارد. اگر از تک عنوانی با بیش از ۷۰ کاراکتر استفاده کنید ، گوگل آن را در نتایج موتور جستجو کوتاه می کند.
متا تگ دیسکریپشن یا توضیحات نیز محدودیت ۱۵۵ کاراکتری دارد. دقیقاً مانند تک عنوان، در صورتی که تعداد این تگ بیشتر از ۱۵۵ کاراکتر باشد گوگل آن را کوتاه خواهد کرد.
برای تغییر این تکه ها در سایت خود سه گزینه دارید :
۱. اکثر سیستم های مدیریت محتوا گزینه ای برای تغییر این برچسب ها دارند. اگر اینطور نیست ممکن است برای تغییر این برچسب ها نیاز به نصب افزونه سئو داشته باشید.
۲. با طراح وب یا توسعه دهنده وب خود صحبت کنید تا متاتگ های خود را به صورت دستی برای شما تغییر دهد.
۳. اگر متخصص فناوری هستید و با html آشنایی دارید میتوانید تگ های کد را خودتان تغییر دهید.
سرعت بارگذاری یا کند بودن سایت شما عامل مهمی است که گوگل هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه رتبه بندی صفحه های شما در نتایج جستجو در نظر میگیرد.
رئیس سابق بخش اسپم گوگل اعتراف کرد که سرعت بارگذاری بالا یکی از عوامل رتبه بندی مثبت است.
اگر سایت شما کند باز می شود احتمالاً از پتانسیل خود در موتورهای جستجو استفاده نمی کند. سایت ها با بهبود سرعت این شانس را دارند که سئوی بهتری داشته باشند.
سرعت بارگذاری نه تنها عاملی موثر در دستیابی به رتبه های برتر در گوگل است، بلکه گزارش های گستردهای نشان داده است که هر ثانیه که سایت دیرتر بارگذاری شود به طور متوسط ۷ درصد نرخ تبدیل سایت کاهش می یابد.
به عبارت دیگر هر چه سایت شما سریعتر بارگذاری شود شانس تکمیل فرایند فروش یا فرم درخواست بیشتر خواهد بود پس همیشه به سرعت بارگذاری توجه کنید.
آموزش های رایگان و حرفه ای، آموزش های زنده را در آپارات دنبال کنید
آموزش های کوتاه و رایگان و اطلاع رسانی های تخفیف و رویدادها را دنبال کنید
اطلاع رسانی ها و آخرین اخبار مربوط به آکادمی تیچرنت را در کانال تلگرام دنبال کنید
آموزش های رایگان و حرفه ای، آموزش های زنده را در یوتیوب دنبال کنید
کلیه حقوق برای سایت آکادمی تیچرنت و امیر آزادمنش محفوظ است و هرگونه کپی برداری غیر مجاز بوده و پیگرد قانونی دارد.